fotografia cyfrowa poradnik

Poradnik fotografii>Encyklopedia fotografii >Przestrzeń (paleta) kolorów sRGB i Adobe RGB

Dzisiejsze promocje RTV - kliknij tutaj i sprawdź!

PPRZESTRZENIE (PALETY) KOLORÓW sRGB I Adobe RGB

Anglojęzyczne terminy to sRGB clour space i Adobe colour space i nie ma, wg naszej wiedzy, oficjalnie zatwierdzonego odpowiednika terminu "colour space" w języku polskim.
Używane są: przestrzeń kolorów oraz przestrzeń barw, paleta kolorów i, co dość śmieszne, zwolennicy każdego z terminów "toczą boje" o uzasadnienie swojej nazwy.
W niektórych materiałach autorzy używają oryginalnej nazwy angielskiej a czasem posługują się słowem gamut, które w języku angielskim zastępuje zwrot "colour space".
W tym FOTOPORADNIKU będziemy używać terminu przestrzeń kolorów. Ogólnie przyjęte przedstawianie przestrzeni kolorów to sześcian w układzie współrzędnych x, y, z, przy czym wzdłuż osi x mamy wszystkie odcienie koloru czerwonego (R), wzdłuż osi y - zielonego (G), a wzdłuż osi z - niebieskiego.
Nie wchodząc w zbędne szczegóły możemy powiedzieć, że przestrzeń kolorów, to zbiór WSZYSTKICH kolorów i ich odcieni, które są widzialne dla człowieka.
Jest dość oczywiste, że żadne urządzenie graficzne nie jest w stanie odtworzyć (wyświetlić, wydrukować), czy zarejestrować kolorów z całej przestrzeni kolorów.
Przyjęto więc pewne standardy, które definiują ilość odtwarzanych lub rejestrowanych kolorów. Ponieważ wszystkie kolory można uzyskać mieszając 3 podstawowe kolory - czerwony (red), zielony (green) i niebieski (blue), standardom nadano nazwy RGB (od pierwszych liter angielskich nazw kolorów podstawowych), z pewnymi uzupełnieniami.
Najpopularniejsze z nich to sRGB i Adobe RGB.

Przestrzeń kolorów sRGB

To standard wprowadzony prze firmy Hewlett-Packard i Microsoft. sRGB zawiera około 35% wszystkich kolorów widzialnych dla człowieka i przy założeniu 8 bitowej skali dla każdego koloru daje 256x256x256, czyli około 16.8 milionów odcieni kolorów. Ta liczba odcieni nie jest zbyt ważna, bo można ją zwiększyć, stosując większą "głębie" każdego z kolorów, co jednak nie zwiększa intensywności "skrajnych" odcieni.
Dla zrozumienia sensu poprzedniego zdania pomyślmy o pasku papieru pokolorowanym od jasno szarego po prawie czarny. To przejście przez kolejne odcienie może zostać podzielone na 100, 1000, czy nawet 10 milionów wąskich paseczków, od jasnego do coraz ciemniejszego. Liczba tych kolejnych odcieni szarości nie zmienia faktu, że na początku nie ma bieli a na końcu niem ma czerni. Podział na większa liczbę odcienie nie zmienia zakresu, jako całości.
sRGB jest standardem stosowanym przy tworzeniu stron WWW. Jest też powszechnie stosowanym w większości amatorskich fotograficznych aparatów cyfrowych.
Informacja w danych technicznych jakiegoś aparatu cyfrowego:
Przestrzeń kolorów sRGB
oznacza, że aparat pozwala na zarejestrowanie kolorów z tej właśnie przestrzeni. Zwróćmy uwagę, że jest to zaledwie około 35% tego, co może widzieć człowiek. Równocześnie jest to zestaw kolorów bardzo dobrze zadawalający nasze zmysły.
Czy ktoś jest w stanie zauważyć na zdjęciu zrobionym w słoneczny dzień, że "brakuje mu" jakiegoś koloru, który widział w naturze, gdy robił zdjęcie?

Przestrzeń kolorów Adobe RGB

Ten standard, wprowadzony w 1998 roku przez Adobe System Inc., zawiera około 50% wszystkich widzialnych kolorów. Jest to więc standard umożliwiający pełniejsze odwzorowanie kolorów. Jest on stosowany w większości wyższej klasy cyfrowych aparatów fotograficznych, głównie lustrzanek.
Znajomość terminów:

  • przestrzeń kolorów,
  • przestrzeń kolorów sRGB
  • przestrzeń kolorów Adobe RGB
jest bardzo istotna dla zrozumienia procesów "przetwarzania" zarejestrowanych na matrycy światłoczułej ładunków, na obraz widoczny na monitorze aparatu.
Istnieje więcej różnych standardów przestrzeni kolorów a samo to zagadnienie jest o wiele bardziej skomplikowane, niż tu podaliśmy. Bardziej szczegółowe opisy przestrzeni kolorów nie są jednak potrzebne dla bardzo nawet zaawansowanego amatora fotografii.

Używasz Facebooku'a? Kliknij "lubię to", będziesz dostawał informacje o nowościach na naszym serwisie.

Szukaj tematu:
  • zaprenumeruj poprzez RSSNajnowsze aparaty i artykuły
  • Nowości
  • Aparaty cyfrowe i obiektywy
  • Poradnik fotografii
  • Słownik terminów angielskich
  • Porady praktyczne
  • FOTOGRAFOWANIE LUSTRZANKĄ
  • FOTOGRAFOWANIE iPhonem
  • Fotografia dla dzieci
  • Fotoporadnik w PDF
  • SKANERY I SKANOWANIE
  • ZŁODZIEJ W SIECI
  • JAK SZUKAĆ TEMATU
  • HDR - najnowsze osiągnięcia
  • GALERIA ZDJĘĆ HDR
  • Adobe Photoshop Elements 7.0
  • Budowa aparatu cyfrowego
  • BUDOWA LUSTRZANKI
  • Funkcje aparatu cyfrowego
  • Kalibracja kolorów
  • Fotografowanie
  • Makrofotografia
  • PANORAMY
  • WIDEO LUSTRZANKĄ
  • Powstawania zdjęcia
  • Obróbka komputerowa
  • Odbitki cyfrowych zdjęć
  • Kupujemy aparat cyfrowy
  • Pierwsze zdjęcia
  • Encyklopedia fotografii
  • A jak powstają zdjęcia 3D?
  • Aparat analogowy vs. cyfrowy
  • Aparaty cyfrowe Benq
  • Bitwa na megapiksele
  • Bokeh - efekt głębi ostrości
  • Czyszczenie soczewek
  • Dyfrakcja światła w fotografii
  • Ekspozycja c.d.
  • Filmy poklatkowe - animacje
  • Filtry
  • Filtry w fotografii cyfrowej
  • Formatujemy a nie usuwamy
  • Fotografia HDR
  • Fotografia w podczerwieni
  • Głębia ostrości - zaawansowane
  • Histogram I
  • Histogram II
  • Histogram III
  • i-Function
  • iFrame dla wideo
  • ISO dla zaawansowanych
  • Kalkulator głębi ostrości
  • Kurz w aparacie cyfrowym
  • Lustrzanka działa szybciej
  • Obiektywy Canon - oznaczenia
  • Obiektywy Sigma - oznaczenia
  • Obiektywy Tamron - oznaczenia
  • Obliczanie rozmiarów odbitek
  • Ogniskowe rzeczywiste i równoważne
  • Opóźnienie autofokusa i migawki
  • Pliki RAW, czy warto?
  • Porządkowanie zdjęć
  • Przebieramy zdjęcia wakacyjne
  • Przestrzeń (paleta) kolorów sRGB i Adobe RGB
  • Statyw w fotografii
  • Technologia BrightCapture
  • Tryby podwyższone czułości
  • Winetowanie
  • Wybór aparatu
  • Wygaszanie odblasków filtrami polazyzacyjnymi
  • Zmiana proporcji zdjęć
  • Zwiększanie ostrości zdjęć
  • Jak fotografować
  • Zagadnienia różne
  • APARATY SPECJALNE
  • Pytania Czytelników
  • O autorze
  • Galeria zdjęć

Regulamin serwisu
Copyright: 2006-2015 Roman Goc, Michał Goc