Poradnik fotografii>WIDEO LUSTRZANKĄ
Dzisiejsze promocje RTV - kliknij tutaj i sprawdź!
Kręcenie klipów wideo lustrzanką cyfową
Do połowy 2009 roku aparaty fotograficzne z wymiennymi obiektywami, zwane popularnie lustrzankami, nie posiadały trybu "video". Producenci przyjmowali, że wyższej klasy aparat fotograficzny nie powinien być "obciążony" możliwością kręcenia klipów wideo. Jak ktoś chce robić filmiki, to ma do tego specjalistyczny sprzęt. Problem w tym, że amatorskie kamery wideo nawet te bardzo drogie nadają się jedynie do dokumentowania zdarzeń. Nie nadają się do uzyskiwania efektów artystycznych. O co chodzi?
Matryce kamer video są bardzo małe. Symbole ich wielkości to 1/6'', czy 1/4'', co odpowiada wymiarom matrycy 2,30mmx1,73mm i 3,20mmx2,40mm. Ogniskowa normalna obiektywów dla takich matryc, czyli ogniskowa dająca kąt widzenia taki, jak kąt widzenia oka ludzkiego to odpowienio 2,88mm i 4,00mm. Tak krótkie ogniskowe normalne pozwalają na konstruowanie obiektywów typu zoom o dużej krotności i mają bardzo dużą głębię ostrości. Głębia ostrości jest tym więsza im mniejsza jest długość rzeczywista ogniskowej. Ta duża głębia ostrości jest wygodna dla filmowania np. przbiegu wakacji, gdyż praktycznie wszystkie obiekty oddalone od obiektywu dalej niż około 50cm będą ostre. Amatorską kamerą wideo trudno jest zrobić film z nieostrymi obiektami na nam a o to chodzi, by filmy z wakaci, czy z wycieczki były ostre.
Taka duża głębia ostrości uniemożliwia wykonanie ujęć, na których jakiś obiekt będzie ostry a tło rozmyte, co jest podstawą wielu efektów dających bardzo ciekawe filmiki. Dla uzyskania takich efektów potrzebna jest kamera wideo z dużą matrycą, dla której ogniskowa normalna będzie będzie wynosić kilkadziesiąt milimetrów. Ale takie parametry mają kamery profesjonalne, ważące po kilkanaście kilogramów i kosztujące dziesiątki tysięcy złotych.
Cyfrowe aprau kompaktowe, które zawsze posiadają tryb wideo, mają matryce o symbolach 1/2.3'' do 1/1.8'' i długość ogniskowej normalnej wynosi dla nich około 6mm do 9mm. To nadal jest za mało, by wyraźnie zmniejszyć głębię ostrości. Dopiero aparaty z wymiennymi obiektywami, tzw. lustrzanki o matrycach oznaczanych APS-C, APS-H, czy tzw. "full frame" (24mmx36mm) mają obiektywy o ogniskowej normalnej od 26mm do 43mm i pozwalają uzsykiwać małą głędbię ostrości. Możemy więc ustawić ostrość na twarz fotografowanej osoby i przy odpowiednio małej wartości przysłony f, czyli dużym otworze i mieć obiekty bliższe i dalsze od fotografowanej osoby mocno rozmyte, nieostre.
W roku 2009 pojawiły się pierwsze lustrzanki z możliwością filmowania. Do chawili obecnej (październik 2009 r) są to:
- Panasonic Lumix DMC-GH1 z trybami wideo
1920 x 1080 (AVCHD), 1280 x 720 (AVCHD, Motion JPEG), 848 x 480 (Motion JPEG), 640 x 480 (Motion JPEG), 320 x 240 (Motion JPEG). - Canon EOS 500D z trybami wideo
1920 x 1080 (1080P 16:9) (20 kl/s), 1280 x 720 (720P, 16:9) (30 kl/s), 640 x 480 (4:3) (30 kl/s). - Olympus PEN E-P1 z trybami wideo
1280 x 720 (30 kl/s), 640 x 480 (30 kl/s). - Nikon D300S z trybami wideo
1280 x 720, 640 x 480, 320 x 240, (24 kl/s). - Canon EOS 7D z trybami wideo
1920 x 1080, 1280 x 720, 640 x 480. - Pentax K-x z trybami wideo
1280 x 720, 640 x 416 (24 kl/s).
Jakość filmików nagrywanych tymi aparatami jest o klasę wyższa od tych nagrywanych kamerami wideo. Możliwości stosowania różnych obiektywów pozwalają na uzsykiwanie efektów możliwych jedynie z użyciek kamer filmowych profesjonalnych droższych przynajmniej 10-krotnie od wymienionych tu lustrzanek i absolutnienie nadających się do zabierania na wycieczkę.
Można oczekiwać, że producenci aparatów cyfrowych będą coraz bardziej udoskonalać tryby wideo w lustrzankach, co powinno zachęcić szersze rzesze konsumentów do ich kupownia. A liczba sprzedanych aparatów jest najważniejszym wskaźnikiem dla każdego producenta.
Używasz Facebooku'a? Kliknij "lubię to", będziesz dostawał informacje o nowościach na naszym serwisie.