Poradnik fotografii>Encyklopedia fotografii >Filtry w fotografii cyfrowej
Dzisiejsze promocje RTV - kliknij tutaj i sprawdź!
Filtry w fotografii cyfrowej
Rola filtrów w fotografii cyfrowej jest taka sama, jak w fotografii analogowej, w której obraz rejestrujemy na filmie, czy kliszy - mają one przybliżyć sposób rejestrowania obrazu do tego, jak widzi go oko ludzkie. Innymi słowy - chcemy, by obraz na zdjęciu był możliwie bliski temu, co widzi człowiek.
Fotografia cyfrowa ma tę przewagę nad analogowa, że efekty działania wielu rodzajów filtrów można uzyskać metodą obróbki komputerowej. Problem w tym, że tak obróbka zajmuje często dziesiątki minut dla jednego zdjęcia, a założenie filtru to 20 do 30 sekund. Trzeba jednak wiedzieć jaki filtr nałożyć na obiektyw w danych warunkach oświetleniowych a to wymaga już bardzo dużej wiedzy i doświadczenia.
Jest kilka rodzajów filtrów, efektów działania których praktycznie nie da się zastąpić obróbką komputerową, lub jest to wyjątkowo trudne i czasochłonne.
Filtrem absolutnie nie do zastąpienia obróbką jest filtr polaryzacyjny.
Bardzo trudne do zastąpienia obróbką są też filtry połówkowe i połówkowe gradientowe.
- Filtr polaryzacyjny pozwala na wygaszenie odblasków od powierzchni niemetalowych i na przyciemnienie błękitu nieba. Doskonale nadaje się do fotografowania przedmiotów błyszczących, dających odblaski prześwietlające całe zdjęcie.
- Filtr połówkowy gradientowy stosowany jest do przyciemnienia połowy kadru, np. jasnego nieba. Stosowany głownie do zdjęć krajobrazu, kiedy mamy bardzo jasną górną część kadru i ciemną dolną.
- Trzecim rodzajem filtru koniecznym w pewnych sytuacjach jest filtr neutralny szary.
Efekt zastosowania filtru połówkowego gradientowego można uzyskać wykonując dwa zdjęcia identycznie tego samego krajobrazu, z dwoma różnymi ekspozycjami. Na jednym mamy prawidłowo naświetloną jasną część kadru (krótki czas naświetlania), na drugim - prawidłowo naświetloną ciemną część kadru. Następnie zdjęcia te nakładamy na siebie uzyskując efekt identyczny jak przy zastosowaniu filtru połówkowego gradientowego.
Technika taka wymaga jednak sporo wysiłku.
- Aparat musi być na statywie dobrej jakości a wyzwalanie zdalne lub samowyzwalaczem.
- Pomiędzy tymi dwoma ujęciami nie może nastąpić żadna zmiana w polu widzenia aparatu.
- Obydwa zdjęcia musza obejmować dokładnie ten sam obszar i zawierać dokładnie te same obiekty w polu widzenia.
- Inaczej, po ich nałożeniu będzie widoczne rozmazanie całego zdjęcia lub jego elementów.
- małą głębię ostrości (musimy dać małą przysłonę - duży otwór),
- długi czas otwarcia migawki, by nastąpiło rozmycie sugerujące ruch obiektu fotografowanego.
Filtry korygujące kolory
Wszystkie filtry korygujące kolory mogą być łatwo zastąpione obróbką komputerową i dlatego ich stosowanie jest praktycznie zbyteczne w przypadku fotografii cyfrowej. Fotograficy wysokiej klasy stosują i takie filtry ale to już problemy profesjonalistów. W kolejnych częściach tego FOTPORADNIKA postaramy się dokładniej opisać metody użycia filtrów, szczególnie filtru polaryzacyjnego. Jest to bowiem zagadnienie dość trudne. Złe ustawienie się względem źródła światła powoduje, że filtr polaryzacyjny nie daje żadnego efektu.
Używasz Facebooku'a? Kliknij "lubię to", będziesz dostawał informacje o nowościach na naszym serwisie.