Poradnik fotografii>Jak fotografować>Pliki RAW - balance bieli
Dzisiejsze promocje RTV - kliknij tutaj i sprawdź!
Pliki RAW dają nieograniczone możliwości obróbki, tzw. "postprocessing"
Zapisujemy zdjęcia w plikach JPEG+RAW, jeżeli tylko nasz aparat ma taką możliwość. |
Co raz więcej aparatów ma takie możliwości, więc korzystajmy z nich. Duża pojemność, szybkość zapisu i niska cena kart pamięci ułatwia zapisywanie plików RAW.
Pliki RAW [2] są kilkakrotnie większe od zdjęć zapisanych w formacie JPEG ale duża pojemność, szybkość zapisu i niska cena kart pamięci ułatwia zapisywanie plików RAW. Obraz zapisany w pliku RAW, czyli "surowym", pozwala na skorygowanie parametrów naświetlena w znacznie większym stopniu niż to jest możliwe z plikiem JPEG. Ale najważniejsza korzyść zapisu plików RAW, to możliwość uzyskania zdjęcia z dowolnie wybranym BALANSEM BIELI.
Ustawienie balansu bieli, oznaczanego często symbolem WB (white balance) decyduje o uzyskanych na zdjęciu kolorach. Zdjęcie w pliku JPEG zostaje utworzone z balansem bieli ustawionym w aparacie w momencie fotografowania. Błędne ustawienie WB daje w rezultacie zupełnie nienaturalne kolory na zdjęcie. Takie błędne ustawienie często zdarza się, gdy np. robiliśmy zdjęcia w pomieszczeniu (muzeum, kościół) przy sztucznym świetle a następnie wychodzimy na słońce i fotografujemy dalej zapomniawszy o zmianie ustawienia WB.
Wiele programów komputerowych do obróbki zdjęć pozwala na modyfikowanie kolorów zdjęcia zapisanego w formacie JPEG, ta modyfikacja jest jednak, w pewnym sensie, nienaturalna. Możemy zwiększać intensywność poszczególnych barw ale nie jest to "globalne" naprawienie złego ustawienia WB, gdyż ono zostało użyte w aparacie do stworzenia zdjęcia i parametru WB nie mozna zmienić w pliku JPEG.
Natomiast dysponując obrazem zapisanym w pliku RAW możemy ten plik "wywoływać" z dowolnie ustawionym parametrem balansu bieli. WYWOŁYWANIE, to termin używany dla przetworzenia pliku RAW w obraz, który można wyświetlić na ekranie monitora. Ten obraz najczęściej jest zapisywany w formacie JPEG, choć może być w innym formacie, "zrozumiałym" dla karty graficznej komputera. To "wywoływanie" możemy wykonać wielkokrotnie z różnym parametrem WB i wybrać zdjęcie, którego kolory najlepiej odpowiadają rzeczywistym kolorom fotografowanego obiektu.
Standardowe parametry WB to
- światło słoneczne
- miejsce zacienione
- oświetlenie żarowe (tradycyjna żarówka z włóknem rozgrzanym do wysokiej temperatury)
- oświetlenie lampami jarzeniowymi
- i kilka innych źródeł światła
- w lepszych aparatach jest możliwość ustawienia temperatury źródła światła.
- plik w formacie JPEG uzyskany w aparacie powstał przy ustawionym przez nas parametrze WB i tego zmienić nie możemy.
- Plik RAW możemy wywołać z dowolnie wybranym parametrem WB, niezależnie od tego jaki był ten parametr w momencie robienia zdjęcia.
Są jednak sytuacje, w których trudno określić rodzaj oświetlenia fotografowanych scen. Przykładem są wnętrza oświetlone różnego rodzaju lampami, od żarowych, po jarzeniówki a do tego wpadające z zewnątrz światło dzienne. W takich sytuacjach zapisanie pliku RAW jest nieocenione.
Ale jak postąpić przy wywoływaniu pliku RAW zapisanego w bardzo zróżnicowanym oświetleniu? Tu z pomocą przychodzi opcja programu wywołującego, która pozwala wybrać maleńki fragment obrazu i uznać go za biały. Tak naprawdę, to ta "biel" ma być w 18% szarością ale darujmy sobie te szczegóły. Jak przebiega dobór parametru WB w tej procedurze?
- Odpowiedni program otwiera plik RAW i wyświetla obraz w nim zapisany
- Kolory są odtworzone z parametrem WB ustawionym w aparacie w momencie robienia zdjęcia
- Wybieramy opcje "własnego wyboru bieli". Nazwa tej opcji zależy od użytego programu. I tak, w programie Digital Photo Professional, firmy Canon nazywa się ona "Click white balance".
- Z palety narzędzi "bierzemy wskaźnik" i klikamy nim na miejsce obrazu, które uznajemy za białe.
- Kolory wyświetlanego zdjęcia zmieniają się drastycznie, jeżeli będziemy kolejno klikać na obszary niebieskie, czerwone, czy zielone. Zaznaczony kolor będzie dla programu "wzorcem bieli" i wszystkie pozostałe kolory zostaną "dopasowane" do tej "bieli".
- Warto pobawić się w ten sposób plikiem RAW, gdyż pozwala to na dobre zrozumienie znaczenia parametru BALANSU BIELI.
Tutaj wybrano czerwień jako "wzorzec bieli"
Tu ustawiono parametr WB jako źródło światła o temperaturze 2500 K (Kelvinów)
A to jest oryginalny JPEG z aparatu
Korekcja ekspozycji w pliku RAW
Drugim, bardzo ważnym parametrem, który można korygować w pliku RAW, to ekspozycja, czyli naświetlenie zdjęcia. Można ten parametr również korygować w polikach formatu JPEG ale korekcja na pliku RAW daje znacznie lepszą jakość obrazu skorygowanego. Warto przypomnieć, że
- Łatwiej i skuteczniej można korygować ekspozycję zdjęcia niedoświetlonego niż prześwietlonego.
Mając zapisany plik RAW możemy też tworzyć zdjęcia pseudo - HDR.
- Wywołujemy plik RAW kilka razy z różną korekcją ekspozycji.
- Odpowiednim programem, np. Photomatix, tworzymy obraz w technice HDR.
Plik RAW pozwala na wszelkie korekcje kolorów, kontrastu, nasycenia barw itd., przy czym korekcje te na pliku RAW dają lepszą jakość ostatecznego obrazu, niż korekcje polki w formacie JPEG.
Najważniejsza jednak korekcja, to korekcja balansu bieli, której nie można przeprowadzić na pliku JPEG.
W rozdziale Zdjęcia HDR - II Fotoporadnika są do pobrania pliki RAW, na których Czytelnik może poćwiczyć korygowanie balansu bieli o ile posiada program do obróbki tych plików z aparatów Canon. Problem bowiem w tym, że różni producenci aparatów stosują różny format zapisu plików RAW.
Używasz Facebooku'a? Kliknij "lubię to", będziesz dostawał informacje o nowościach na naszym serwisie.