Poradnik fotografii>HDR - najnowsze osiągnięcia>Zakres tonalny II
Dzisiejsze promocje RTV - kliknij tutaj i sprawdź!
Dynamic range - zakres tonalny - trzy rodzaje
Dynamic range, czyli zakres tonalny to liczba rozróżnialnych odcieni, które są zawarte między najjaśniejszym i najciemniejszym obszarem zdjęcia.
- Najjaśniejszy obszar wybieramy tam, gdzie jeszcze są rozróżnialne szczegóły, czyli nie absolutnie biały.
- Najciemniejszy zaś wybieramy tam, gdzie również są rozróżnialne szczegóły a więc nie absolutnie czarny.
- sceny, którą fotografujemy
- Obrazu zapisanego w aparacie na matrycy lub na filmie
- Obrazu wyświetlonego lub wydrukowanego
- Percepcji oka ludzkiego, czyli rozróżnialności odcieni przez człowieka
Oko ludzkie jest ostanim elementem oceny wykonanego zdjęcia i potrafi rozróżnić największe nawet zakresy tonalne wytworzone przez aparaturę zbudowaną przez człowieka. Zakres tonalny sceny fotografowanej w praktyce
- jest zawsze mniejszy od możliwości rozróżniania oka ludzkiego i
- prawie zawsze będzie większy od możliwości rejestracji przez aparat fotograficzny, jak i od możliwości urządzeń prezentujących wykonane zdjęcia, czyli monitorów komputera, rzutników czy drukarek.
TRANSFORMACJA ZAKRESU TONALNEGO W PROCESIE FOTOGRAFOWANIA | ||
---|---|---|
SCENA -> | MATRYCA -> | MONITOR, ODBITKA |
Najbardziej krytycznym elementem jest rejestracja obrazu na matrycy. Jeżeli w tym procesie zostanie zgubiony jakiś szczegół fotografowanej sceny, to nie będzie możliwe jego odtworzenia żadnymi zabiegami programowaymi. Dla scen o dużym zróżnicowaniu jasności fotograf musi podjąc decyzję które elementy sceny mają być na zdjęciu widoczne ze szczegółami. Nie ma możliwości zarejestrowania na jednym zdjęciu elementów o skrajnie różnej jasności tak, by były widoczne szczegóły w najciemniejszych i najjaśniejszych obszarach kadru. Jeżeli decydujemy się na jedno zdjęcie to musimy ustawić punktowy pomiar ekspozycji, skierować aparat tak by pomiar był dokonany w obszarze nas interesującym, który ma być pokazany ze szczegółami i nacisnąć spust migawki.
Pomiar "punktowy" ekspozycji to pomiar w małym obszarze kadru, bo punktowy w pojęciu matematycznym nie ma sensu. Tak więc zdjęcie zrobione wg przytoczonej procedury będzie poprawnie naświetlone w tym wybranym obszarze. Jeżeli wybrany obszar był najjaśniejszym w kadrze, to obszar ciemne kadru będą prawie czarne bez szczegółów. No i dowrotnie, jeżeli wybrany do pomiaru ekspozycji obszar jest najciemniejszym w kadrze, to obszary jasne będą całkowicie prześwietlone.
Wracając do tabelki opisującej transformacje obrazu, to
- zakres tonalny SCENY możemy modyfikować w przypadku zdjęć w studio ze sztucznym oświetleniem. Fotografując w naturalnym świetle mamy bardzo ograniczony wpływ na zakres tonalny. Scena jest taka jak jest i my musimy jakoś "dopasować" się do jej oswietlenia i istiejących kontrastów.
- MATRYCA - jej możliwości rejestracji są tym większe im droższy mamy aparat. Tu nic nie "pobije" lustrzanek z "górnej półki".
- MONITOR, taki standardowy pozwala wyświetlać obrazy o kontraście 1:300 do 1:1000 dla monitorów wysokiej klasy ale też odpowiednio droższych.
- MONITOR HDR o specjalnej konstrukcji, BARDZO drogi ma kontrast do 1:30000
- ODBITKI to kontrast około 1:150
Njaczęściej stosowaną prezentacją zdjęć jest dzisiaj oglądanie ich na ekranie komputera. Można więc zapytać:
- W jakim celu stosować techniki HDR, jeżeli ostatecznie oglądamy zdjęcie na monitorze o kontraście około 1:500?
- Celem techniki HDR
- nie jest zwiększanie kontrastu zarejestrowanego obrazu
- a zwiększenie liczby odcieni pomiędzy obszarem najjaśniejszym i najciemniejszym
Musimy jednak opamiętać, że otrzymanie zdjęcia HDR wymaga sfotografowania tej samej sceny kilkukrotnie, przeważnie trzy do pięciu razy, za każdym razem z inną ekspozycją. Eskpozycję musimy regulować czasem otwarcie migawki, gdyż zmiana wartości przysłony powoduje zmianę głębi ostrości, co utrudnia lub wręcz uniemożliwia nałożenie takich zdjęć na siebie. Jest oczywistym, że nie możemy zastosować techniki HDR do fotografowania obiektów poruszających się. W takim przypadku pozostaje to co nazywamy pseudo HDR, czyli jdno zdjęcie zapisane w pliku RAW i jego "wywołanie" z kilkoma poziomami rozjaśnienia.
Używasz Facebooku'a? Kliknij "lubię to", będziesz dostawał informacje o nowościach na naszym serwisie.