Poradnik fotografii>HDR - najnowsze osiągnięcia>Parametry mapowania obrazu HDR
Dzisiejsze promocje RTV - kliknij tutaj i sprawdź!
Photomatix - parametry dostrajania mapowania
Program Photomatix daje bardzo duże możliwości tworzenia zdjęć techniką HDR a do teg jest nadzwyczaj prosty w obsłudze. Jedynym mankamentem, z punktu widzenia części użytkowników jest brak polskiej wersji językowej. Dlatego w naszym Fotoporadniku będziemy prezentować tłumaczenia oznaczeń i opisów występujących w tym programie. Zaczniemy od przetłumaczenia na j. polski i ewentualnego bardziej szczegółowego objaśnienia roli poszczególnych parametrów w procesie mapowania, czyli kompresowania obrazu HDR do formatu nadającego się do wyświetlenia na standardowym monitorze.
UWAGA Ze względu na specyfikę języka angielskiego nie będziemy przytaczać dosłownego tłumaczenia a raczej objaśnienie terminu anglojęzycznego. Oryginalny termin bedzie wytłuszczony a tłumaczenie będzie wytłuszczonym italikiem |
Po wybraniu 3 zdjęć o różnej ekspozycji i wczytaniu ich do programu Photomatix, na kolejnym etapie działania programu mamy na ekranie okno, w którym wybieramy opcje obróbki zdjęć.
Ten widok ekranu zaczerpnięty jest z paragrafu Photomatix - instrukcja - I. Po kliknięciu OK i odczekaniu kilku do kilkudziesięciu (zależnie od posiadanego komputera) sekund na ekranie zobaczymy taki obraz.
A po wybraniu
Tone Mapping / Fusion
czyli wybraniu funkcji tworzenia obrazu o podwyższonej dynamice tonalnej, zobaczymy na ekranie obraz złożony programem ze zdjęć "wejściowych" a po lewej stronie widzimy panel doboru parametrów dla końcowej obróbki obrazu. Objaśnimy teraz wszystkie elementy tego panelu.
UWAGA zależnie od posiadanej wersji programu Photomatix, jak i od ustawienia parametrów domyślnych, możemy mieć w różnym miejscu ekranu miniaturki zdjęć złożonych różnymi metodami. Ich położenie można zmienić wybierając z górnego Menu View a w nim Toggle Preset Thumbnails Orientation |
- Adjustments - (IMG_7234_5_6) - Regulowanie, dostrajanie, poprawianie obrazu złożonego ze zdjęć, których oznaczenia podane są tutaj w nawiasie. To jest nagłówek panelu informujący co może być teraz robione w programie. Pod tym napisem mamy opcje wyboru metody.
Process - metoda, sposób obrabiania zdjęć
W tym przykładzie wybraliśmy Mapping, czyli Mapowanie
Wybór metody Mapping lub Exposure Fusion dokonujemy klikając myszka w kółko przy nazwie metody. Zmieniając netodę obserwujemy zmianę wyglądu obrazu w oknie programu Photomatix na prawo od pokazanego panelu sterowania oraz zmieniają się parametry dostępne dla korygowania obrazu. My zostajemy przy metodzie Mapping.
UWAGA
Wartości poszczególnych parametrów zmieniamy przeciągając myszką suwak przy danym parametrze.
Po najechaniu kursorem na wybrany parametr na dole kranu pojawia się objaśnienie roli tego parametru. Objaśnienia są w języku angielskim (w naszej wersji programu Photomatix) i będziemy je kolejno tłumaczyć na j. polski.
- Method - metoda, sposób - czyli szczegóły realizacji wybranej już metody (Mapping lub Exposure Fusion). Z rozwijanego obok menu wybraliśmy
Detailes Enhancer - szczegółowy wzmacniacz. Słowo wzmacniacz odnosi się do "wzmacniania" kolorów, kontrastu i calej kolorystyki. W praktyce może to być równie dobrze "osłabianie", czyli ogólnie regulacja. Druga możliwość to
Tone Compressor - kompresja zakresu tonalnego. Ta metoda ma mniej możliwości regulacji obrazu i dostępne w niej parametry opiszemy w dalszej kolejności.
- Strenght - siła, natężenie - regulacja kontrastu i szczegółów obrazu. Wartość domyślna parametru wynosi 70 i daje najbardziej naturalny obraz.
- Color Saturation - nasycenia kolorów. Wartość 0 daje obraz w odcieniach szarości. Wartością domyślną jest 46.
- Luminosity - Jasność. Parametr ten decyduje o kompresji ("zciśnięciu") całego zakresu jasności wpływając w efekcie na jasność całego obrazu.
- Przesuwanie suwaka w prawo rozjaśnia obraz uwypukla szczegóły w jego ciemnych obszarach.
- Przesuwanie w lewo daje efekt odwrotny - przyciemnia obraz.
- Detail Contrast - Kontrast szczegółów.
- Przesuwanie w prawo zwiększa kontrast, przyciemnia obraz i powoduje wrażenie większej ostrości szczegółów.
- Przesuwanie w lewo zmniejsza kontrast, rozjaśnia obraz i daje wrażenie mniejszej ostrości.
- Lighting Adjustments - Regulacja oświetlenia - wpływa na ogólny widok obrazu.
- Przesuwając suwak w lewo otrzymujemy obraz bardziej surrealistyczny, przypominający obraz malowany.
- Przesuwając w prawo, czynimy obraz bardziej naturalnym
- Zamiast posługiwac się suwakiem przy Lighting Adjustment, możemy "odhaczyć"
Lighting Effects Mode - Tryb Efektu Oświetlenia i wybrać jeden z 5 opisanych trybów, które raczej nie wymagają tłumaczenia na j.polski
- Smooth Highlights - Wygładzaj Podkreślenia (ważniejsze elementy) - zmniejsza kontrast w obszarach "uwypuklonych" zapobiegając np. szarzeniu jasnych obszarów i zachowując jednolity kolor nieba. Czyli łagodzi, wygładza zróżnicowanie odcieni jasnośći. Pozwala też zmniejszać efekt "halo" (aureoli) wokół objektów ułożonych na jasnym tle.
- White Point - Punkt Bieli - określa najwyższą wartość bieli na "zmapowanym" obrazie.
- Przesuwając suwak w prawo rozjaśniamy obraz i zwiększamy kontrast
- Przesuwając suwak w lewo przyciemniamy obraz i zmniejszamy kontrast.
- Wartością domyślną jest 0,25%
- Black Point - Punkt Czerni - określa minimalną wartość czerni w "zmapowanym" obrazie.
- Przeuwając suwak w prawo przyciemniamy obraz i zwiększamy kontrast
- Przesuwanie w lewo rozjaśnia obraz i zmniejsza kontrast
- Gamma - Gama - reguluje średnie jasności "zmapowanego" obrazu rozjaśniając przy tym lub przyciemniając całość. Wartością domyślną jest 1,0.
- Temperature - Temperatura - ustawia "temperaturę obrazu"
- Przesunięcie suwaka w prawo daje cieplejszy kolor ze wzmocnionym żółto - pomarańczowym odcieniem
- Przesunięcie suwaka w lewo daje kolory "zimniejsze" ze wzmocnionym odcieniem niebieskim
Jeżeli plikami wczytanymi do Photomatix będą pliki RAW, to układ i funkcja poszczególnych suwaków w panelu dostrajania obrazu zmapowanego będzie taka sama. Jedyną różnicą jest obecność w panelu
Preprocessing Options
okna wyboru Balansu Bieli.
I to pokazuje przewagę zapisów plików RAW nad JPEG-ami. Balans bieli dobieramy sami w trakcie "wywoływania" pliku i możemy dany plik "wywołać" dowolną liczbę razy z różnie ustawionym balansem bieli. Tak więc błąd w ustawieniu tego parametru przed zrobieniem zdjęcia niczego nam nie zepsuje.
Używasz Facebooku'a? Kliknij "lubię to", będziesz dostawał informacje o nowościach na naszym serwisie.