Poradnik fotografii>PANORAMY>Mocowanie aparatu do glowicy panoramicznej
Dzisiejsze promocje RTV - kliknij tutaj i sprawd¼!
Mocowanie aparatu fotograficznego do g³owicy panoramicznej
Aparat fotograficzny umocowany bezpo¶rednio na statywie obracany jest wokó³ osi przechodz±cej przez jego korpus i zdjêcia wykonane tak obracanym aparatem nie pozwalaj± na ich z³o¿enie w dobre zdjêcie panoramiczne. Jest to szczególnie widoczne przy robieniu panoramy wnêtrza, gdy poszczególne obiekty fotografowane s± w ma³ej odleg³o¶ci od aparatu. W takiej sytuacji aparat MUSI byæ obracany wokó³ osi przechodz±cej przez ¼renicê wej¶ciow± obiektywu (czêsto b³êdnie nazywan± punktem wêz³owym obiektywu). Obracanie aparatu wokó³ tak wybranej osi wymaga zamontowania go na specjalnej g³owicy panoramicznej, któr± z kolei mocujemy do statywu. Ale jak znale¼æ w obiektywie po³o¿enie ¼renicy wej¶ciowej? Opiszemy to mo¿liwie dok³adnie.
Wyznaczanie prawid³owego po³o¿enie aparatu fotograficznego wzglêdem g³owicy panoramicznej
Aparat fotograficzny nale¿y tak przymocowaæ do g³owicy panoramicznej, by o¶ obrotu statywu przechodzi³a przez ¼renicê wej¶ciow± obiektywu. W praktyce nie potrafimy oznaczyæ na obiektywie p³aszczyzny, w której le¿y owa ¼renica, mo¿emy jednak znale¼æ takie po³o¿enie aparatu, w którym warunek ten jest spe³niony. Spe³nienie warunku prawid³owego umocowania bardzo ³atwo sprawdziæ przy pomocy nadzwyczaj prostego zestawu "narzêdzi". Potrzebujemy:
- Szczotkê z kijem oko³o 1,5m, któr± ustawiamy pionowo, np. opieraj±c o ¶cianê.
- Cienki prêt, oko³o 50 cm, który mocujemy pionowo ta¶m± klej±c± do porêczy krzes³a, tak by jego górny koniec by³ na wysoko¶ci koñca kija od szczotki.
Oczywi¶cie, musimy mieæ statyw i przymocowan± do niego g³owicê panoramiczn±. Zestaw, którym pos³u¿yli¶my siê do poprawnego zamocowania aparatu dla wykonania zdjêæ do panoramy wygl±da³ tak. G³owica jest firmy QTVRHEADS. Aparat fotograficzny to Canon PowerShot S2IS.
![]() |
- Szczotka do prêta - oko³o 2m.
- Prêt do aparatu - oko³o 30cm do 50 cm
- Aparat mamay ustawiony pionowo. Jest to korzystne przy sk³adaniu wielu zdjêæ w panoramê, gdy¿ nie jest ona wówczas bardzo w±ska.
- Je¿eli obiektyw jest typu zoom, to ustawiamy najkrótsz± ogniskow± - najwiêkszy k±t widzenia.
- Je¿eli mamy w apracie tryb P (priorytet przys³ony), to ustawiamy du¿± liczbê (ma³y otwór) by widzieæ ostro oba prêty.
- Zaczynamy od aparatu zamocowanego do g³owicy mo¿liwie najdalej od prêta, czyli najbli¿ej fotografa.
- W takim po³o¿eniu o¶ obrotu statywu napewno przechodzi przed ¼renic± wej¶ciowa obiektywu. O¶ obiektywu ma byæ skierowana równolegle od kierunku prêt - kij szczotki.
- Patrz±c na wy¶wietlacz aparatu przesuwamy ca³y statyw w lewo lub w prawo, tak by obraz prêta nachodzi³ na kij szczotki.
- Obracamy r±czk± statywu g³owicê w lewo - notujemy wzajemne po³o¿enie prêtai kija od szczotki.
- Obracamy r±czk± staywu g³owicê w prawo - notujemy wzajemne po³o¿enie prêtai kija od szczotki.
O¶ obrotu aparatu przed ¼renic± wej¶ciow± - wysuniêta przed aparat
Mówi±c inaczej, o¶ obrotu aparatu pomiêdzy ¼renica wej¶ciow± obiektywu a fotografowanymi obiektami.
![]() |
![]() |
![]() |
W tym po³o¿eniu osi obrotu wzglêdem ¼renicy wej¶ciowej obiektywu przedmioty po³o¿one bli¿ej aparatu przesuwaj± siê w kierunku obracania aparatu. Te trzy zdjêcia wyja¶niaj±, dlaczego z³a o¶ obrotu nie pozwoli z³o¿yæ wykonanych zdjêæ w panoramê. S±siednie zdjêcia maj± ró¿ne po³o¿enie wzglêdem siebie tych samych obiektów i program sk³adaj±cy "pogubi" siê. Ten efekt przesuwania siê wzgledem siebie obiektów bli¿szych i dalszych jest wynikiem zjawiska zwanego paralaks±. Musimy znale¼æ tak± o¶ obrotu aparatu, by efekt paralaksy zosta³ wyeliminowany.
O¶ obrotu apartu za ¼renic± wej¶ciowa obiektywu
Przesuwamy aparat wzglêdem g³owicy maksymalnie do przodu i o¶ obrotu apartu bêdzie pomiêdzy ¼reniac± wej¶ciow± obiektywu a fotografem stoj±cym z ty³u aparatu.
![]() |
![]() |
![]() |
W tym po³o¿eniu osi obrotu wzglêdem ¼renicy wej¶ciowej obiektywu przedmioty po³o¿one bli¿ej aparatu przesuwaj± siê w kierunku przeciwnym ni¿ obrót aparatu.
Prawid³owe po³o¿enie osi obrotu aparatu wzglêdem ¼renicy wej¶ciowej obiektywu
Przesuwajc punkt mocowania aparatu pomiêdzy wyznaczonymi uprzednio dwoma B£ÊDNYMI po³o¿eniami, musimy znale¼æ taki punkt, w którym aparat zamocowany mo¿e byæ obracany wraz ze statywem a oba prêty w kazdej pozycji bêd± dok³adnie tak samo po³o¿one wzglêdem siebie.
Zdjêcia wykonane z aparatem umocowanym PRAWID£OWO wygladaj± tak.
![]() |
![]() |
![]() |
Kiedy juz znajdziemy to prawid³owe po³o¿enie apartu musimy wydrapaæ na g³owicy kreskê, by w ka¿dej chwili mo¿na by³o umocowaæ tam aparat, bez wykonywania ¿mudnych dopasowañ.
Brak naniesionych podzia³ek to najpowa¿niejszy mankament g³owicy firmy QTVRHEADS. Wg informacji od producenta obecnie produkowane g³owice maj± ju¿ podzia³kê. Bior±c pod uwagê, ¿e opisana tu g³owica jest oko³o TRZY razy tañsza od najtañszych g³owic innych producentów, mo¿na na ten mankament przymnk±æ oko.
Dalsze wskazówki zwi±zane z zamocowaniem aparatu do g³owicu
- Procedura znajdowania prawid³owego punktu mocowania aparatu jest tak sama dla g³owic dowolnego producenta a wiêc i dla tych bardzo drogich.
- Ustawienie zosta³o wykonane dla konkretnej warto¶ci ogniskowej i tylko dla tej warto¶ci jest poprawne.
- Poza szczególnymi przypadkami dobieramy poprawne ustawienie aparatu dla najkrótszej warto¶ci ogniskowej, w przypdaku obiektywu typo zoom.
- Tak dok³adne ustawienie jest bezwzglêdnie konieczne dla robienia panoram wnêtrz, kiedy fotografowane przedmioty sa stosunkowo blisko aparatu.
"Studiowanie" tego paragrafu ma sens dopiero wtedy, gdy posiadamy ju¿ g³owicê do zdjêæ panoramicznych. Poniewa¿ znajdowanie w³a¶ciwego punktu zamocowania aparatu do g³owicy mo¿e jednak sprawiaæ trudno¶ci niektórym Fotoamatorom, po¶wiêcimy temu zagadnieniu jeszcze jeden paragraf.
U¿ywasz Facebooku'a? Kliknij "lubiê to", bêdziesz dostawa³ informacje o nowo¶ciach na naszym serwisie.