fotografia cyfrowa poradnik

Poradnik fotografii>PANORAMY>Mocowanie aparatu do glowicy panoramicznej

Dzisiejsze promocje RTV - kliknij tutaj i sprawd¼!

Mocowanie aparatu fotograficznego do g³owicy panoramicznej

Aparat fotograficzny umocowany bezpo¶rednio na statywie obracany jest wokó³ osi przechodz±cej przez jego korpus i zdjêcia wykonane tak obracanym aparatem nie pozwalaj± na ich z³o¿enie w dobre zdjêcie panoramiczne. Jest to szczególnie widoczne przy robieniu panoramy wnêtrza, gdy poszczególne obiekty fotografowane s± w ma³ej odleg³o¶ci od aparatu. W takiej sytuacji aparat MUSI byæ obracany wokó³ osi przechodz±cej przez ¼renicê wej¶ciow± obiektywu (czêsto b³êdnie nazywan± punktem wêz³owym obiektywu). Obracanie aparatu wokó³ tak wybranej osi wymaga zamontowania go na specjalnej g³owicy panoramicznej, któr± z kolei mocujemy do statywu. Ale jak znale¼æ w obiektywie po³o¿enie ¼renicy wej¶ciowej? Opiszemy to mo¿liwie dok³adnie.

Wyznaczanie prawid³owego po³o¿enie aparatu fotograficznego wzglêdem g³owicy panoramicznej

Aparat fotograficzny nale¿y tak przymocowaæ do g³owicy panoramicznej, by o¶ obrotu statywu przechodzi³a przez ¼renicê wej¶ciow± obiektywu. W praktyce nie potrafimy oznaczyæ na obiektywie p³aszczyzny, w której le¿y owa ¼renica, mo¿emy jednak znale¼æ takie po³o¿enie aparatu, w którym warunek ten jest spe³niony. Spe³nienie warunku prawid³owego umocowania bardzo ³atwo sprawdziæ przy pomocy nadzwyczaj prostego zestawu "narzêdzi". Potrzebujemy:

  • Szczotkê z kijem oko³o 1,5m, któr± ustawiamy pionowo, np. opieraj±c o ¶cianê.
  • Cienki prêt, oko³o 50 cm, który mocujemy pionowo ta¶m± klej±c± do porêczy krzes³a, tak by jego górny koniec by³ na wysoko¶ci koñca kija od szczotki.
Przypomnê, ¿e pos³ugiwanie siê szczotk± anwet dwoma, znalazlem w instrukcji mocowania aparatu do g³owicy za oko³o $800,00, a wiêc nasz opis nie jest czym¶ nadzwyczajnym, czy prymitywnym.
Oczywi¶cie, musimy mieæ statyw i przymocowan± do niego g³owicê panoramiczn±. Zestaw, którym pos³u¿yli¶my siê do poprawnego zamocowania aparatu dla wykonania zdjêæ do panoramy wygl±da³ tak. G³owica jest firmy QTVRHEADS. Aparat fotograficzny to Canon PowerShot S2IS.
Kij od szczotki, prêt i o¶ obiektywu ustawione musz± byæ w jednej linii. Odleg³o¶ci (to wa¿ne dla ³atwego ustawiania)
  • Szczotka do prêta - oko³o 2m.
  • Prêt do aparatu - oko³o 30cm do 50 cm
  • Aparat mamay ustawiony pionowo. Jest to korzystne przy sk³adaniu wielu zdjêæ w panoramê, gdy¿ nie jest ona wówczas bardzo w±ska.
  • Je¿eli obiektyw jest typu zoom, to ustawiamy najkrótsz± ogniskow± - najwiêkszy k±t widzenia.
  • Je¿eli mamy w apracie tryb P (priorytet przys³ony), to ustawiamy du¿± liczbê (ma³y otwór) by widzieæ ostro oba prêty.
  • Zaczynamy od aparatu zamocowanego do g³owicy mo¿liwie najdalej od prêta, czyli najbli¿ej fotografa.
  • W takim po³o¿eniu o¶ obrotu statywu napewno przechodzi przed ¼renic± wej¶ciowa obiektywu. O¶ obiektywu ma byæ skierowana równolegle od kierunku prêt - kij szczotki.
  • Patrz±c na wy¶wietlacz aparatu przesuwamy ca³y statyw w lewo lub w prawo, tak by obraz prêta nachodzi³ na kij szczotki.
  • Obracamy r±czk± statywu g³owicê w lewo - notujemy wzajemne po³o¿enie prêtai kija od szczotki.
  • Obracamy r±czk± staywu g³owicê w prawo - notujemy wzajemne po³o¿enie prêtai kija od szczotki.
Obrazy, które widzimy w kolejnych po³o¿eniach staywu s± takie.

O¶ obrotu aparatu przed ¼renic± wej¶ciow± - wysuniêta przed aparat

Mówi±c inaczej, o¶ obrotu aparatu pomiêdzy ¼renica wej¶ciow± obiektywu a fotografowanymi obiektami.
Przy aparacie skierowanym na wprost po³o¿enie prêta (ciemny), który jest bli¿ej aparatu pokrywa siê z po³o¿eniem kija szczotki, który jest dalej ni¿ prêt.

Po obróceniu aparatu ze statywem w lewo, bli¿ej ustawiony prêt przesun±³ siê w lewo wzglêdem kija szczotki.

Po obróceniu aparatu ze statywem w prawo, bli¿ej ustawiony prêt (ciemny) przesun±³ siê w prawo.

W tym po³o¿eniu osi obrotu wzglêdem ¼renicy wej¶ciowej obiektywu przedmioty po³o¿one bli¿ej aparatu przesuwaj± siê w kierunku obracania aparatu. Te trzy zdjêcia wyja¶niaj±, dlaczego z³a o¶ obrotu nie pozwoli z³o¿yæ wykonanych zdjêæ w panoramê. S±siednie zdjêcia maj± ró¿ne po³o¿enie wzglêdem siebie tych samych obiektów i program sk³adaj±cy "pogubi" siê. Ten efekt przesuwania siê wzgledem siebie obiektów bli¿szych i dalszych jest wynikiem zjawiska zwanego paralaks±. Musimy znale¼æ tak± o¶ obrotu aparatu, by efekt paralaksy zosta³ wyeliminowany.

O¶ obrotu apartu za ¼renic± wej¶ciowa obiektywu

Przesuwamy aparat wzglêdem g³owicy maksymalnie do przodu i o¶ obrotu apartu bêdzie pomiêdzy ¼reniac± wej¶ciow± obiektywu a fotografem stoj±cym z ty³u aparatu.
Przy aparacie skierowanym na wprost po³o¿enie prêta (ciemny), który jest bli¿ej aparatu pokrywa siê z po³o¿eniem kija szczotki, który jest dalej ni¿ prêt.

Po obróceniu aparatu ze statywem w lewo, bli¿ej ustawiony prêt (ciemny) przesun±³ siê w prawo wzglêdem kija szczotki.

Po obróceniu aparatu ze statywem w prawo, bli¿ej ustwiony prêt (ciemny) przesun±³ siê w lewo wzglêdem kija szczotki.

W tym po³o¿eniu osi obrotu wzglêdem ¼renicy wej¶ciowej obiektywu przedmioty po³o¿one bli¿ej aparatu przesuwaj± siê w kierunku przeciwnym ni¿ obrót aparatu.

Prawid³owe po³o¿enie osi obrotu aparatu wzglêdem ¼renicy wej¶ciowej obiektywu

Przesuwajc punkt mocowania aparatu pomiêdzy wyznaczonymi uprzednio dwoma B£ÊDNYMI po³o¿eniami, musimy znale¼æ taki punkt, w którym aparat zamocowany mo¿e byæ obracany wraz ze statywem a oba prêty w kazdej pozycji bêd± dok³adnie tak samo po³o¿one wzglêdem siebie.

Zdjêcia wykonane z aparatem umocowanym PRAWID£OWO wygladaj± tak.
Aparat skierowany na wprost.

Aparat skierowany w lewo.

Aparat skierowany w prawo.

Kiedy juz znajdziemy to prawid³owe po³o¿enie apartu musimy wydrapaæ na g³owicy kreskê, by w ka¿dej chwili mo¿na by³o umocowaæ tam aparat, bez wykonywania ¿mudnych dopasowañ.

Brak naniesionych podzia³ek to najpowa¿niejszy mankament g³owicy firmy QTVRHEADS. Wg informacji od producenta obecnie produkowane g³owice maj± ju¿ podzia³kê. Bior±c pod uwagê, ¿e opisana tu g³owica jest oko³o TRZY razy tañsza od najtañszych g³owic innych producentów, mo¿na na ten mankament przymnk±æ oko.

Dalsze wskazówki zwi±zane z zamocowaniem aparatu do g³owicu

  • Procedura znajdowania prawid³owego punktu mocowania aparatu jest tak sama dla g³owic dowolnego producenta a wiêc i dla tych bardzo drogich.
  • Ustawienie zosta³o wykonane dla konkretnej warto¶ci ogniskowej i tylko dla tej warto¶ci jest poprawne.
  • Poza szczególnymi przypadkami dobieramy poprawne ustawienie aparatu dla najkrótszej warto¶ci ogniskowej, w przypdaku obiektywu typo zoom.
  • Tak dok³adne ustawienie jest bezwzglêdnie konieczne dla robienia panoram wnêtrz, kiedy fotografowane przedmioty sa stosunkowo blisko aparatu.

"Studiowanie" tego paragrafu ma sens dopiero wtedy, gdy posiadamy ju¿ g³owicê do zdjêæ panoramicznych. Poniewa¿ znajdowanie w³a¶ciwego punktu zamocowania aparatu do g³owicy mo¿e jednak sprawiaæ trudno¶ci niektórym Fotoamatorom, po¶wiêcimy temu zagadnieniu jeszcze jeden paragraf.

U¿ywasz Facebooku'a? Kliknij "lubiê to", bêdziesz dostawa³ informacje o nowo¶ciach na naszym serwisie.

Szukaj tematu:
  • zaprenumeruj poprzez RSSNajnowsze aparaty i artyku³y
  • Nowo¶ci
  • Aparaty cyfrowe i obiektywy
  • Poradnik fotografii
  • S³ownik terminów angielskich
  • Porady praktyczne
  • FOTOGRAFOWANIE LUSTRZANK¡
  • FOTOGRAFOWANIE iPhonem
  • Fotografia dla dzieci
  • Fotoporadnik w PDF
  • SKANERY I SKANOWANIE
  • Z£ODZIEJ W SIECI
  • JAK SZUKAÆ TEMATU
  • HDR - najnowsze osi±gniêcia
  • GALERIA ZDJÊÆ HDR
  • Adobe Photoshop Elements 7.0
  • Budowa aparatu cyfrowego
  • BUDOWA LUSTRZANKI
  • Funkcje aparatu cyfrowego
  • Kalibracja kolorów
  • Fotografowanie
  • Makrofotografia
  • PANORAMY
  • Kola¿ czy panorama
  • Giga panoramy
  • Zdjêcia do panoramy
  • Rozdzielczo¶æ panoramy
  • Przeliczanie ogniskowej na k±t widzenia
  • Panorama teleobiektywem
  • Zdjêcia do panoramy II
  • ¬renica wej¶ciowa obiektywy
  • G³owice panoramiczne
  • Mocowanie aparatu do glowicy panoramicznej
  • Schemat mocowania g³owicy
  • Panorama kompaktem
  • Obliczanie parametrów obiektywu
  • Skladanie panoramy I
  • Sk³adanie rêczne panoramy
  • WIDEO LUSTRZANK¡
  • Powstawania zdjêcia
  • Obróbka komputerowa
  • Odbitki cyfrowych zdjêæ
  • Kupujemy aparat cyfrowy
  • Pierwsze zdjêcia
  • Encyklopedia fotografii
  • Jak fotografowaæ
  • Zagadnienia ró¿ne
  • APARATY SPECJALNE
  • Pytania Czytelników
  • O autorze
  • Galeria zdjêæ

Regulamin serwisu
Copyright: 2006-2015 Roman Goc, Micha³ Goc