fotografia cyfrowa poradnik

Poradnik fotografii>Fotografowanie>Skala warto¶ci przys³ony

Dzisiejsze promocje RTV - kliknij tutaj i sprawd¼!

Skala przys³ony (przes³ony)

Przys³ona, zgodnie ze swoj± nazw±, przys³ania czê¶ciowo otwór obiektywu reguluj±c ilo¶æ ¶wiat³a, która wpada do aparatu. Liczba f okre¶laj±ca warto¶æ przys³ony zdefiniowana jest jako stosunek d³ugo¶ci ogniskowej F obiektywu do ¶rednicy D otworu przepuszczaj±cego ¶wiat³o. Czyli

  • f = F/D
Dok³adna definicja warto¶ci przys³ony jest nieco bardziej skomplikowana ale to dla nas nie jest istotne, wiêc zostajemy przy podanej powy¼ej definicji.

Z definicji tej wynika, ¿e im wiêksza ¶rednica wej¶ciowa obiektywu tym mniejsza warto¶æ f okre¶laj±ca przys³onê. Czyli mniejsza warto¶æ f oznacza wiêcej ¶wiat³a wpada do aparatu. Ta zale¿no¶æ jest do¶æ oczywista. Wiêkszy otwór, wiêcej ¶wiat³a wpada do aparatu. A mówi±c dok³adniej, nastêpuje lepsze na¶wietlenie matrycy (lub kliszy w aparacie analogowym).

Z kolei im d³u¿sza ogniskowa przy tej samej ¶rednicy wej¶ciowej obiektywu tym wiêksza warto¶æ przys³ony f i mniej ¶wiat³a wpada do aparatu. Ta zale¿no¶æ nie jest ju¿ oczywista, bo przecie¿ ¶rednica otworu obiektywu pozostaje taka sama a przy d³u¿szej ogniskowej na¶wietlenie matrycy jest s³absze. Wyja¶nienie tego wymaga spojrzenia na rozdzia³ Przes³ona - dla zaawansowanych.

Dla praktyka fotografa wystarczy informacja, ¿e

  • im mniejsza warto¶æ liczby f okre¶laj±cej przys³one, tym lepiej bêdzie na¶wietlona matryca.
Pogl±dowy opis warto¶ci przys³ony mozna znale¼æ w paragrafie Obiektyw.

Co znacza skala warto¶ci przys³ony, która jest naniesiona na obiektywach lustrzanek lub mo¿na j± odczytaæ na wy¶wietlaczu aparatu kompaktowwego, je¿eli ma on mo¿liwo¶æ ustawiania warto¶ci przys³ony przez fotografa. Mo¿e ona wygl±daæ tak

2.0 - 2.8 - 4.0 - 5.6 - 8.0

Kolejne warto¶ci f zaznaczone na obiektywie s± (w przybli¿eniu) wiêksze o 1,41x od poprzedniej. 1,41 to warto¶æ PIERWIASTKA z DWÓCH. Dlaczego taka zale¿no¶æ?

Powierzchnia obiektywu, przez któr± mo¿e wpadaæ ¶wiat³o dana jest wzorem

  • S = (D/2)^2*PI
  • S³ownie: kwadrat po³owy ¶rednicy (czyli promienia) razy liczba PI=3,14
  • Z tego wzoru wynika, ¿e zwiêkszenie ¶rednicy o 1,14 (pierwiastek z dwóch) zwiêksza powierzchniê wpuszczaj±c± ¶wait³o o (1,41)^2, czyli DWUKROTNIE.
  • Kolejen warto¶ci przys³ony na skali oznaczaj± dwukrotne zwiêkszenie na¶wietlenia matrycy.
  • Oczywi¶cie, fotograf mo¿e ustawiæ warto¶ci po¶rednie pomiêdzy tymi zaznaczonymi na skali.

W aparatach kompaktowych z obiektywem typu zoom, czyli o regulowanej ogniskowej, na obiektywie mamy podane DWIE warto¶ci f i DWIE warto¶ci F ogniskowej. Np.

  • 6.1 - 30.5mm 1:2.8 - 4.5

  • Dwie pierwsze liczby podaj± skarajne warto¶ci ogniskowej RZECZYWISTEJ a dwie drugie - skarajne warto¶ci przys³ony.
Przy wyd³u¿aniu ogniskowej zwiêksza siê liczba f, czyli maleje na¶wietlenie matrycy. Wracaj±æ do skali warto¶æi przys³ony, to skok liczby f z 2.0 do 2.8 oznacza dwukrotne zmiejszenie ilo¶ci ¶wiat³a padaj±cego na matrycê i dla zachowania takiej samej ekspozycji (na¶wietlenia matrycy) musimy wyd³u¿yæ DWUKROTNIE czas otwarcia migawki.

W nowoczesnych aparatach fotograficznych, we wszystkich trybach z wyj±tkiem MANUAL, nie musimy wykonywaæ ¿adnych obliczeñ zwi±zanych z warto¶æi± przys³ony i czasem otwarcia migawki. Procesor aparatu robi to za nas. W przypadku zaawansowanego fotografa, który chce sam ustawiaæ parametry zdjêcia, trzeba siê orientowaæ jak jest zale¿no¶æ pomiêdzy warto¶ci± przys³ony f i czasu otwarcia migawki. Podana tu zale¿no¶æ dotyczy sytuacji gdy mamy ustawion± sta³± czu³o¶æ ISO. Zmiana tej czu³o¶ci wprowadza dodatkowe zale¿no¶ci ale o tym napiszmy osobno.

U¿ywasz Facebooku'a? Kliknij "lubiê to", bêdziesz dostawa³ informacje o nowo¶ciach na naszym serwisie.

Szukaj tematu:
  • zaprenumeruj poprzez RSSNajnowsze aparaty i artyku³y
  • Nowo¶ci
  • Aparaty cyfrowe i obiektywy
  • Poradnik fotografii
  • S³ownik terminów angielskich
  • Porady praktyczne
  • FOTOGRAFOWANIE LUSTRZANK¡
  • FOTOGRAFOWANIE iPhonem
  • Fotografia dla dzieci
  • Fotoporadnik w PDF
  • SKANERY I SKANOWANIE
  • Z£ODZIEJ W SIECI
  • JAK SZUKAÆ TEMATU
  • HDR - najnowsze osi±gniêcia
  • GALERIA ZDJÊÆ HDR
  • Adobe Photoshop Elements 7.0
  • Budowa aparatu cyfrowego
  • BUDOWA LUSTRZANKI
  • Funkcje aparatu cyfrowego
  • Kalibracja kolorów
  • Fotografowanie
  • Zasady ogólne
  • Najlepsza ostro¶æ
  • Poprawne na¶wietlenie
  • Poruszone zdjêcie
  • Wy¶cigi samochodowe
  • Ruch obiektu vs ruch aparatu
  • Zwalnianie migawki
  • Istotne parametry aparatu dla zrobienia dobrego zdjêcia
  • Jak± przes³onê ustawiaæ.
  • Skala warto¶ci przys³ony
  • G³êbia ostro¶ci dla zrobienia dobrego zdjêcia
  • Regu³a 1/f, jak robiæ dobre zdjêcia teleobiektywem
  • Perspektywa w fotografii
  • Portret
  • Tryb auto czy inny?
  • Tryby PASM
  • Tryb P lepszy do AUTO
  • Tryby fotografowania
  • Metody pomiaru ¶wiat³a
  • Wybór trybu ekspozycji
  • Najlepszy pomiar ¶wiat³a
  • Wykorzystanie histogramu
  • Fotografowanie dzieci
  • Fotografia na ¶niegu
  • Zdjêcia z lamp± b³yskow±
  • Zdjêcia z lamp± b³yskow± prostym kompaktem
  • Zdjêcia stroboskopowe
  • Liczba przewodnia lampy
  • Synchronizacja lampy b³yskowej
  • Efekt czerwonych oczu
  • Makrofotografia
  • PANORAMY
  • WIDEO LUSTRZANK¡
  • Powstawania zdjêcia
  • Obróbka komputerowa
  • Odbitki cyfrowych zdjêæ
  • Kupujemy aparat cyfrowy
  • Pierwsze zdjêcia
  • Encyklopedia fotografii
  • Jak fotografowaæ
  • Zagadnienia ró¿ne
  • APARATY SPECJALNE
  • Pytania Czytelników
  • O autorze
  • Galeria zdjêæ

Regulamin serwisu
Copyright: 2006-2015 Roman Goc, Micha³ Goc