Poradnik fotografii>Fotografowanie>Perspektywa w fotografii
Dzisiejsze promocje RTV - kliknij tutaj i sprawdź!
Perspektywa w fotografii
Termin perspektywa kojarzony jest w fotografii z dwoma zagadnieniami. Jedno z nich dotyczy pozycji aparatu fotograficznego w stosunku do fotografowanego obiektu.
- Jeżeli trzymamy aparat w momencie robienia zdjęcia na wysokości swoich oczu to mamy perspektywę normalną. Normalną, bo aparat "widzi" świat z pozycji normalnej dla człowieka.
- Jeżeli fotografujemy aparatem opuszczonym do poziomu (mniej więcej) własnych łydek, to jest perspektywa żabki.
- Fotografia z góry, np. z balkonu osób na ulicy to perspektywa ptasia.
Perspektywa "kąta widzenia" obiektywu
Tym znaczeniem słowa perspektywa zajmiemy się dokładniej. Zależnie od długości ogniskowej równoważnej przy której robimy zdjęcie obiekty fotografowane będą na fotografii miały takie proporcje, jakie widzimy gołym okiem lub też proporcje te będą bardzo zniekształocone w stosunku do tego, co widzieliśmy robiąc zdjęcie. O co tu chodzi?
Jeżeli macie pod ręką lornetkę dowolnego typu, to zróbcie takie "doświadczenie"
- Stojąc przy ulicy (drodze) z drzewami lub latarniami na słupach, patrzymy wzdłuż drogi starając się "zapamiętać" widziany obraz.
- Patrzymy w tym samym kierunku przez lornetkę.
- Odwracamy lornetkę okularami na zewnątrz i patrzymy wzdłuż drogi.
W 2. przypadku wszystko się "przybliżyło", odległość między drzewami wydaj się mniejsza, drzewa są bliżej siebie. To perspektywa charakterystyczna dla teleobiektywu. Bardziej ściśle możemy powiedzieć, że jest to zniekształcenie perspektywy w stosunku do normalnej z punktu 1.
W 3. przypadku ulica "wydłużyła" się. Wysokość drzew bardzo szybko maleje, poszczególne drzewa wydają się bardzo daleko od siebie. To perspektywa charakterystyczna dla obiektywów szerokokątnych.
Zniekształcenia zależne od długości ogniskowej obiektywu naszego aparatu fotograficznego zależą też od odległości aparatu od fotografowanego obiektu. Wielu z Was robiło sobie "portret" aparatem trzymanym w wyciągniętej ręce. Do takiego zdjęcia trzeba mieć obiektyw o krótkiej ogniskowej, czyli szerokątny i twarz jest wyraźnie pozbawina naturalnych proporcji. Te jej części, które są bliżej obiektywu są nieproporcjonalnie duże. Np. nos jest zbyt duży w porównaniu z wielkością ucha na zdjęciu.
Dla ilustracji prztoczonych tu rozważań o perspektywie pokazujemy dwa zdjęcia, dotyczące przypadku 2. i 3., czyli zdjęcie z obiektywem szerokokątnym i z teleobiektywem. Faktycznie to zdjęcia zrobiono aparatem Olympus SP 570 UZ, z ogniksową ustawioną raz na 26mm, drugi raz z 520mm. Mowa tu o ogniskowej równoważnej.
Szeroki kąt | Teleobiektyw |
Warto od razu podkreślić, że im dłuższa ogniskowa, tym mniejsza głębia ostrości. Jednak głębia ostrości zależy od rzeczywistej długości ogniskowej a nie od długości równoważnej. To bardzo ważna informacja. Mianowicie
- aparat kompaktowy o długości ogniskowej rzeczywistej zmienianej od 4,6mm do 92,0mm (Olympus SP 570 UZ) ma głębię ostrości kilkakrotnie WIĘKSZĄ niż pełnowymiarowa lustrzanka o matrycy (filmie)24x36mm z zomem o ogniskowej regulowanej od 26mm do 520mm, gdyby takowy był dostępny.
Podsumowując powiemy:
- perspektywa zdjęcia zależy do długości ogniskowej równoważnej,
- głebia ostrości zależy do długości ogniskowej rzeczywistej.
Używasz Facebooku'a? Kliknij "lubię to", będziesz dostawał informacje o nowościach na naszym serwisie.