Poradnik fotografii>Obróbka komputerowa>Balans bieli - RAW
Dzisiejsze promocje RTV - kliknij tutaj i sprawdź!
Balans bieli z plikiem RAW
Zdjęcie zapisane w pliku RAW pozwala na dowolny dobór balansu bieli, czyli na ustawienie dowolnego źródła oswietalającego fotografowaną scenerię. Innymi słowy
- Zdjęcie zrobione w dowolnych warunkach oświetleniowych, np. w słoneczny dzień, zapisane w pliku RAW, możemy wywołać tak, by wyglądało jak zrobione w zupełnie innych warunkach.
Zdjęcie do tego paragrafu zostało wykonane aparatem Canon PowerShot G11 a plik RAW był obrabiany programem Digital Photo Professional version 3.7.0.1 dostarczanym wraz z aparatem. Jeszcze bardziej zaawansowane ustawianie balansu bieli dla pliku RAW można wykonać programem Adobe Photoshop ale ze zwględu na jego cenę, jest on raczej rzadkością na komputerach amatorów fotografii. Balans bieli dla pliku RAW można ustawiac na kilka spsobów. Podstawowe z nich to
- Wybór rodzaju oświetlenia sceny - słońce, cień, żarówka, lampa fluorescencyjna, lampa błyskowa.
- Wybór temperatury źródła światła, w którym zdjęcie zostało wykonane.
- Wybranie fragmentu zdjęcia, którego kolor uznamy za biały lub szary
Po uruchomieniu programu Digital Photo Professional i wskazaniu folderu z interesującymi nas zdjęciami na ekranie komputera zobaczymy taki obraz.
Teraz klikamy 2x na wybrane zdjęcie zaznaczone jako RAW. U nas to pierwsze od góry. Zdjęcie pokazuje się na całym ekranie komputera.
Klikamy na pozycję Menu View, co obrazuje kolejny zrzut z ekranu.
Po wybraniu pozycji Tool palette pojawia się okno z narzędziami do edytowania pliku RAW.
W oknie tym wybieramy Klick white balance, "zabieramy" myszką kroplomierz, umieszczamy go na kolorze, który chcemy uznać za biały. Zabawa w tworzenie "nowych" klorów na zdjęciu przebiega tak.
- Wybieramy kolor ciemno-czerwony, jako nasz "wzorzec bieli". To kratka tablicy (licząc od lewej strony i od dołu) o współrzędnych (3,2).
- Teraz wybieramy jako "wzorzec bieli" kolor jasno-zielony (2,2)
- Kolejnym "wzorcem bieli" jest kolor w pozycji (5,2)
Ten eksperyment pokazuje, jak bardzo kolory na zdjęciu zależą od tego, jaki kolor wybraliśmy na wzorzec bieli.
Ważna uwaga dla poprawnego wykonania dostrajania balansu bieli opisanego w tym paragrafie.
- Po każdej zmianie wzorca bieli należy przywrócić naturalne kolory zdjęcia poprzez wybrania wzorca bieli z pozycji (1,1).
Patrząc na zdjęcie tablicy kolorów na całym ekranie - zdjęcie drugie od góry, widzimy wyraźnie znieksztalcenie beczkowate. Niestety aparat kompaktowy, który kosztuje około 1800,zł nie może mieć obiektywy o jakości tych stosowanych w lustrzankach, kiedy to sam obiektyw kosztuje ponad 1000,- zł.
Używasz Facebooku'a? Kliknij "lubię to", będziesz dostawał informacje o nowościach na naszym serwisie.